- De 27-jarige Amerikaanse ontwerper Austin Ziegler wist erg weinig van het online verkopen van producten toen hij daar als bijverdienste mee begon.
- Toen hij zijn eerste item op crea-platform Etsy zette, een batterijhouder, verkocht dat de eerste vier maanden helemaal niet.
- Hij gooide het roer om en de verkoop begon te lopen toen hij goedkope producten aan ging bieden, zoals sleutelhangers van 99 dollarcent.
- Bekijk ook: Het Wilde Westen van TikTok Shop: snel geld verdienen als je product ‘viral’ gaat, maar ook het risico dat je niet kunt leveren
Toen de Amerikaanse ontwerper Austin Ziegler besloot 3D-geprinte producten te gaan verkopen op het crea-platform Etsy, wist hij nauwelijks iets over het online verkopen van spullen.
“Ik had gehoord dat Etsy een goed platform is om spullen te verkopen die je zelf maakt thuis”, zegt de 27-jarige Ziegler tegen Business Insider. “En ik vond dat het de moeite van het proberen wel waard was als kleine bijverdienste”.
Hij ontwierp batterijhouders voor AA- en AAA-batterijen en printte daar honderden van, omdat hij dacht een winnend idee te hebben.
“Er werd er in de eerste vier maanden dat ik ze op Etsy aanbood niet eentje van verkocht”, zegt Ziegler, die zijn webshop Ziggy Zig Designs in april 2022 had geopend. “Ik was behoorlijk teleurgesteld.”
Hij wist zijn eerste verkopen te realiseren met goedkope producten
Met een voorraad van honderden batterijhouders wist Ziegler dat hij zijn strategie moest veranderen.
"Ik was te gehaast geweest met mijn Etsy-pagina", realiseerde hij zich. "Ik raakte te opgewonden en ging toen alles veel te snel doen."
Toen hij een stapje terugdeed en ging nadenken over zijn webshop kwam hij tot de volgende conclusie: "Ik verkoop niks op Etsy, ben een gloednieuw bedrijf en heb geen reviews. Niemand wil een product van me kopen, omdat ik geen betrouwbare verkoper ben. Ik besloot het roer om te gooien en dacht 'Welke kleine en goedkope producten kan ik gaan aanbieden?'"
Hij kwam op iets dat minder dan een dollar kostte en de verkopen en de reviews zou stimuleren. Want uiteindelijk kijken mogelijke klanten daarnaar: goeie reviews.
"Als je meer geloofwaardigheid opbouwt op Etsy, met verkoopvolumes en reviews, zijn mensen veel eerder bereid een product te kopen", zegt Ziegler. "Maar het is moeilijk je reputatie te verbeteren, als je niks verkoopt."

Hij ging sleutelhangers en magneetjes printen. Die kostten hem zo'n 75 dollarcent per stuk en hij bood ze aan voor 99 dollarcent. Omdat de verzendkosten en de commissie voor Etsy er nog af moesten verdiende hij niks, maar dat was het punt niet. Hij was bereid quitte te spelen of zelfs wat verlies te maken als hij maar geloofwaardigheid op zou bouwen als verkoper.
De strategie slaagde: Hij realiseerde zijn eerste 20 verkopen en kreeg zijn eerste 10 reviews. Ziegler begon zelfs een aantal batterijhouders te verkopen, al kwam dat project "nooit echt van de grond."
Nu hij wat reputatie had gekregen als verkoper, had hij alleen nog een concept nodig dat aan zou slaan bij klanten. En dat lukte met twee producten die bestsellers werden op Etsy: een zeepdoosje voor op reis en een klein gasblikje als versiering. Dat versiersel leverde eerder dit jaar in een week tijd 10.000 dollar op. Insider kon dat controleren door screenshots te bekijken van het Etsy-dashboard van Ziegler.
Andere manieren om online verkopen te stimuleren: advertenties en een goeie homepage
Of je nu 3D-geprinte producten 3D aanbiedt zoals Ziegler, of ze ontwerpt en door een fabrikant laat maken: er zijn meer strategieën om de verkoop te stimuleren.
Joe Reeves, die op Amazon voor miljoenen aan portemonnees heeft verkocht, is het ermee eens dat reviews erg belangrijk zijn om succesvol te worden op een online verkoopplatform. "Misschien wel het allerbelangrijkst", zegt hij tegen Business Insider. "En de enige manier om reviews te krijgen is als mensen het kopen."
Natuurlijk kan het helpen goedkope spullen te verkopen, maar je verkoopt waarschijnlijk liever spullen die ergens tussen de 20 en 30 dollar kosten, zoals een portemonnee.
Advertenties helpen om te verkopen, zegt Reeves, maar die kosten geld. Toen hij net begon gaf hij wel 300 tot 500 dollar per dag uit aan advertenties en dat voelde als een enorm bedrag: "Dat is een schok voor iedereen die niet gewend is geld uit te geven, zeker in het begin als het niet direct iets oplevert en je het gevoel hebt dat je geld aan het verbranden bent."
Toen zijn omzet toenam ging Reeves alleen maar meer uitgeven aan advertenties, naar eigen zeggen tot wel 10.000 dollar per dag. Volgens hem geldt op Amazon dat "hoe meer geld je bereid bent uit te geven, hoe sneller de handel groeit".
Er zijn natuurlijk goedkopere manieren om succes te boeken met je producten, zoals een goede homepage maken met mooie foto's.

Reeves heeft via Fiverr een fotograaf gevonden die professionele foto's kon maken van zijn portemonnees voor op zijn homepage. Hij gaf tussen de 50 en 100 dollar uit en dat was misschien wel de beste uitgave ooit als webshopondernemer: "Als die foto's bijdragen aan 5 procent meer conversie betaalt die investering zich dubbel en dwars uit."
Ziegler neemt zijn eigen foto's, maar heeft geïnvesteerd in een photobox waarmee hij mooie strakke achtergronden voor zijn productfoto's kan creëren. Hij gebruikt ontwerpsoftware van Canva om zijn branding naar een hoger niveau te tillen.
Reeves zegt dat iemand inhuren via Fiverr of een photobox kopen een onmisbare investering is in je bedrijf. "Elke kwart- of halve procent optimalisering kan enorm helpen. Als je 1 miljoen dollar per jaar verdient en 1 procent beter wordt, dan betekent dat 10.000 dollar extra wint. Elk procentje telt."